door leerlingen beoordeeld met een 9,8!
Onze rijschool

Onze rijschool

De rijschool

Rijschool Jos Janssen verzorgt rijlessen voor de categorie B.  Wij zijn dé rijschool in Maastricht voor leerlingen met een gedragsstoornis. Ik heb mij gespecialiseerd in het geven van rijles aan mensen met een bepaalde behoefte aan speciale begeleiding op het gebied van rijles, met de nadruk op leerlingen met een gedragsstoornis.  Wij hebben dan ook bij het Spectrum Brabant een erkende status en staan geregistreerd op de site Rijles & Autisme voor het lesgeven aan leerlingen met AH(H)D of Autisme.  Uiteraard hebben de reguliere leerlingen ook baat bij mijn ontwikkeling.



Voordat een leerling een rijopleiding bij mij begint, houd ik met de leerling en eventueel de ouders een (vrijwillig) intakegesprek, dit zodat we elkaar beter leren kennen en weten wat we van elkaar verwachten. Het voordeel hiervan is dat de leerling niet bij een vreemd iemand in de auto stapt en minder nerveus is voor de eerste rijles.

Tijdens de opleiding worden de vorderingen van de leerling bijgehouden in een rijschool-app (plango). Deze app kunnen de leerlingen en hun ouders installeren op hun telefoon. In de deze app staan de vorderingen, afspraken en facturen van de leerling. Hier staan ook de opmerkingen die ik noteer met betrekking tot de vorderingen van de rijopleiding. Desgewenst kan één van de ouders een rijles bijwonen om zelf te kunnen zien hoe hun zoon of dochter ervoor staat. Verder kan de leerling met behulp van deze app de rijles goed voorbereiden. We hebben namelijk een heel uitgebreide lesvoorbereiding geschreven die de praktijkopleiding erg goed ondersteunt. Iets waar we dan ook erg trots op zijn.





Wij denken dat wij op deze manier een pakket kunnen aanbieden waar veel andere rijscholen een voorbeeld aan kunnen nemen en zijn hier ook erg trots op. De resultaten van onze manier van werken zie je dan ook terug in ons slagingspercentage, die al jaren bij de hoogste van Maastricht horen.

Leerlingen die ervoor kiezen om bij mij het rijbewijs te halen, kiezen bewust voor kwaliteit en een persoonlijke begeleiding. Elke leerling is immers anders. Je verdient en krijgt daarom een persoonlijke aanpak die bij jou past, waarbij op een prettige en ontspannen manier les wordt gegeven. Stap voor stap wordt je begeleid naar je examen.

Mijn motto is dan ook: “Jouw rust is mijn doel”

Wij zijn een kleine beroepsrijschool en kiezen er opzettelijk voor om niet 60 uur per week in de auto te zitten, dit zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Dit is ook de reden waarom we niet meedoen aan acties zoals op Groupon, Social Deal, etc…

Bij ons kunnen leerlingen vanaf 16,5 jaar terecht om het rijbewijs te halen. Ook herintreders of ouderen zijn bij ons welkom om hun rijvaardigheden nog eens op te frissen. Neem gerust contact met ons op als je nog vragen hebt, geheel vrijblijvend krijg je dan een persoonlijk advies.

Over mij

Nadat ik ruim 15 jaar als leidinggevende in een groot productiebedrijf had gewerkt, heb ik mij laten omscholen tot rijinstructeur met het doel mij te specialiseren in leerlingen met een gedragsstoornis. Aangezien mijn vader al in 1963 een succesvolle rijschool starten was de overstap naar dit vakgebied natuurlijk niet vreemd. Met mijn ervaring als leidinggevende en de daarbij behorende omgang met veel verschillende karakters, achtergronden en menselijke eigenschappen, dit gecombineerd met een HBO management opleiding, heb ik een stevige achtergrond om dit te realiseren. Verder heb ik zelf ook kinderen met een gedragsstoornis, wat mijn gedrevenheid om mijzelf op dit gebied verder te ontwikkelen en begrip voor deze leerlingen alleen maar vergroot.



Dus zoek je goede en gedegen rijopleiding waarbij de leerling centraal staat, dan ben je bij Autorijschool Jos Janssen absoluut aan het juiste adres.




Specialisme: AD(H)D, Autisme en Faalangst

In de praktijk hebben we ervaren dat mensen die autisme of ADHD hebben, de extra aandacht die ze nodig hebben vaak niet krijgen. Verder zien we een behoorlijke toename in het aanbod van leerlingen met een vorm van AD(H)D en/of Autisme. Dit is een van de redenen voor het ontstaan van Rijschool Jos Janssen. Wij zorgen ervoor dat die extra tijd en aandacht er wel is, omdat wij van mening zijn dat iemand die zich prettig voelt, ook de beste resultaten boekt.
Wij worden door het Spectrum Brabant als enige autorijschool in Maastricht erkent voor het lesgeven aan leerlingen met AD(H)D en/of Autisme die tevens een rijopleiding in een automaat aanbied. 


Vandaar ons motto: “Jouw rust is ons doel”


Het effect van A(D)HD en Autisme op het autorijden/rijopleiding:

Het hedendaagse verkeer is veel dynamischer dan 20/30 jaar geleden. Dit komt onderanderen doordat Maastricht een studentenstad is geworden en het fietsverkeer daardoor flink is toegenomen. Verder hebben zich meer bedrijven rond Maastricht gevestigd en heeft het academisch ziekenhuis met de daarbij behorende universiteit voor een flinke toename in de verkeersintensiteit gezorgd. De aanvoer van prikkels van buitenaf is dan ook vele malen hoger dan vroeger. Verder merken we met dat (al zeker na corona) de mensen veel ongeduldiger zijn geworden en dat hierdoor een veel dynamischere rijstijl van de leerling wordt verwacht dan vroeger. Het aanleggen van de verkeerstunnels bij de A2 hebben ervoor gezorgd dat de verkeersdoorstroming veel beter is, maar het heeft het gewenste examen-niveau van de leerling verhoogt. Dit alles, en met de hedendaagse exameneisen van het CBR maakt het voor een ieder, maar vooral de leerlingen met A(D)HD en Autisme een heel ander verhaal om hun rijbewijs te halen dan in het verleden.
Om ook de leerlingen die hierdoor vastlopen in de rijopleiding te kunnen blijven helpen hebben wij een automaat aangeschaft. Doordat een gedeelte van de rijtaken wegvallen wordt het dan gemakkelijker om ook voor die groep leerlingen hun rijbewijs te halen. Aangezien een automaat de standaard wordt in de nabije toekomt, zien we dat er steeds meer gekozen wordt voor de automaat.
De aanpassing van het Europese rijbewijs naar automaat als standaard en schakelrijbewijs als optie heeft hier uiteraard ook invloed op.

Wat is autisme?


Met autisme bedoelen we de diagnoses: Autisme Spectrum Stoornis (ASS), klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS (waaronder subgroep McDD).


Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Met autisme word je geboren, en blijft gedurende je hele leven een rol spelen. Het wordt niet veroorzaakt door de opvoeding. Alles wat mensen met autisme zien, horen, ruiken etc. wordt op een andere manier verwerkt. En dat brengt een andere mix van sterke en zwakke kanten met zich mee.Zo hebben mensen met autisme vaak een goed oog voor detail, zijn ze eerlijk, recht door zee, analystisch en hardwerkend, maar hebben ze moeite met overzicht houden en sociale contacten en hebben ze een opvallend beperkt aantal interesses of activiteiten.
De meeste mensen zien de wereld als een film maar mensen met autisme zien de wereld eerder als een stapel losse foto’s, zij zien minder samenhang. Hierdoor kost het hen veel moeite om te begrijpen wat er gebeurt. Ook snappen zij vaak niet goed wat andere mensen bedoelen of voelen.


Autisme zie je niet aan de buitenkant, maar het heeft grote invloed op iemands leven. Elke dag opnieuw.

Wat is AD(H)D?


De afkorting ADHD staat voor Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. In het Nederlands: aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. Kinderen met ADHD hebben vaker en sterker dan de meeste andere kinderen problemen met:

  • Aandacht en concentratie: zij vinden het moeilijk om hun aandacht blijvend op een taak te richten en zich niet door allerlei prikkels uit de omgeving te laten afleiden
  • Hyperactiviteit: ze zijn, vooral op jongere leeftijd, voortdurend in beweging. Ze zijn vaak snel opgewonden en gefrustreerd. Vaak voelen zij een grote onrust van binnen. Stil zitten en rustig zijn kost ongewoon veel energie.
  • Impulsiviteit: zij doen voordat ze denken. Ze houden zich niet (ook niet onbewust) bezig met de gevolgen van hun gedrag; de ‘remfunctie’ ontbreekt.
  • Regelfuncties: ze vinden het moeilijk te plannen, en om hun emoties, motivatie en alertheid te reguleren en eerdere ervaringen te laten meespelen bij beslissingen en verwachtingen over de toekomst. Ze reageren daardoor ook anders op beloning en straf.

Bij kinderen die niet hyperactief zijn wordt vaak gesproken van ADD. De offiële diagnose luidt echter: ADHD type 1. De drie subtypen van ADHD zijn:


Type 1:
Het overwegend onoplettende type: alleen aandachtsproblemen, zonder hyperactiviteit en impulsiviteit
Dit type wordt ook wel ADD genoemd en komt vaker bij meisjes voor. ADD wordt niet snel herkend bij kinderen. Zij vertonen immers veel minder storend gedrag dan de kinderen met de andere twee vormen van ADHD. De kinderen met ADD vallen op door dromerig, apathisch gedrag en het feit dat ze meer dan gemiddeld moeite hebben om met een taak te beginnen en hun aandacht erbij te houden. Ze vergeten ook gemakkelijk en hebben moeite om zich goed te organiseren. Hierdoor kunnen ze moeite hebben met leren. Kinderen met ADD presteren vaak onder hun niveau. Dit kan een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen.


Type 2:
Het overwegend hyperactieve en impulsieve type, zonder de aandachtsproblemen
Over dit subtype is nog weinig bekend. Het wordt vooral gezien bij kinderen beneden de 7 jaar en zou een voorloper van het gecombineerde type 3 kunnen zijn.


Type 3:
Het gecombineerde type
Aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit komen alledrie voor. Spreken we over ‘ADHD’, dan bedoelen we meestal dit type. Type 3 komt het meest voor en vaker bij jongens.


Faalangst

Wat is faalangst?
Letterlijk is faalangst de angst om te falen. Je bent bang dat ondanks een goede voorbereiding er een mislukking volgt. Eigenlijk is er ook al angst vooraf. 'Het zal wel niet gaan lukken, ik krijg vast een black-out', zijn gedachten die lang tevoren al meespelen. Faalangst heb je alleen als het gaat om een bepaalde 'taak', iets wat van je wordt verwacht. En ook een 'taak' waar een beoordeling volgt. Voorbeelden: rijexamen, een olympische zwemfinale, een proefwerk op school, spreekbeurt, maar ook het stellen van een vraag in de les aan de leraar. Door de angst presteer je vaak minder dan mogelijk, onder je niveau. Of zijn de dagen/uren voorafgaand aan de 'taak' vreselijk.


Welke soorten faalangst zijn er?
We onderscheiden drie soorten faalangst. Ten eerste is er faalangst voor cognitieve taken. Dan gaat het om proefwerken, het maken van een scriptie, of ander 'hersenwerk'. Daarnaast onderscheiden we faalangst voor sociale taken. Durf ik in het openbaar iets te zeggen bij een bruiloft of begrafenis? Zeg ik tegen de slager dat het 'net een onsje teveel is'? In school komt dit vooral terug bij het houden van een spreekbeurt. Tenslotte kennen we ook faalangst voor motorische taken. Iets presteren met je lijf, zoals bij sportwedstrijden of het maken van een tekening. Uiteraard hebben mensen vaak last van een combinatie. Bij een spreekbeurt kun je natuurlijk te maken hebben met cognitieve en ook sociale faalangst.


Faalangst kan zich op twee manieren uiten:
-Faalangst tijdens de rijlessen; je bent bang om verkeerde beslissingen te maken in het verkeer waardoor je de beslissing meestal niet neemt of te laat neemt.


-Faalangst tijdens het examen; Deze mensen hebben wel de capaciteiten om veilig auto te rijden en om de juiste beslissingen te nemen, maar raken geblokkeerd op het moment van het rijexamen.


Ook het lichaam zal op deze psychische spanning gaan reageren. Mogelijke symptomen bij faalangst zijn hartkloppingen, zweten, trillen, hyperventilatie, slapeloosheid, maag- en darmklachten, hoofdpijn.


Onze rijschool heeft zich gespecialiseerd en ik ben dan ook een gecertificeerde faalangst-instructeur . Het doel is om de cursist het vertrouwen te geven dat hij/zij nodig heeft om in het eigen kunnen te geloven.


Het theorie gedeelte kun je op twee manieren afronden. Door een regulier theorie examen of door een individueel theorie examen af te leggen. Hierover adviseren we jou graag.


Het praktijkexamen ronden wij af in twee fases. Een tussentijdse toets (TTT) en het officiële faalangst praktijkexamen. Tijdens de TTT krijg je een proef examen op het CBR waarbij je getoetst wordt op je rijden. Je wordt hier getoetst en niet afgerekend op je rijvaardigheid. Na het afleggen van de TTT krijg je een advies van de examinator waaraan je nog samen met jouw instructeur tijdens de rijles kunt gaan werken. Een positieve bijkomstigheid van deze TTT is dat je vrijstelling kunt krijgen voor je bijzondere verrichtingen, wat betekent dat je deze niet meer hoef te doen tijdens het faalangst praktijkexamen. Vervolgens gaan we samen aan de slag met het advies van de examinator om je klaar te stomen voor het faalangst praktijkexamen Het faalangst praktijkexamen duurt 80 minuten en duurt dus langer dan een regulier praktijkexamen. Op het faalangst praktijkexamen heb je een mogelijkheid om een pauze in te lassen tijdens de rit en krijg je een speciaal opgeleide examinator. Na het afronden van de rijopleiding kun je vol zelfvertrouwen zelfstandig op weg.


Meer weten over Onze rijschool?
Neem contact op
Rijlessen in Maastricht, Bunde, Meerssen, geulle, Cadier en keer, Valkenburg, Grondveld, en Eijsden.

Meer dan 300 tevreden leerlingen gingen je voor!

Onze toppers

Autorijschool Jos Janssen
Kasteel Oostlaan 40
6222TC, MAASTRICHT

Telefoon: 0638727731
WhatsApp: 06 38 72 77 31
info@autorijschooljosjanssen.nl

KvK: 61952893
BTW: NL001794790B82
IBAN: NL06ABNA0575457317
Rijschoolnummer: 7038U8

Algemene voorwaarden
Privacyvoorwaarden
App voor leerlingen: On My Way
Download de On My Way app voor leerlingen voor al je rijlessen en examens.
Onze partners
Openingstijden
Maandag 08:00-18:00
Dinsdag 08:00-18:00
Woensdag 08:00-18:00
Donderdag 08:00-18:00
Vrijdag 08:00-18:00
Zaterdag 09:00-13:00
Zondag gesloten
website door PlanGo Rijschoolsoftware
© 2025 – Autorijschool Jos Janssen